NOTE D’INTENTION
Chaque nouvelle œuvre devrait être comme un nouveau commencement.
Pour Lisa Samuels, Peephole Metaphysics (l’œilleton métaphysique) est un poème en plusieurs voix sur la façon qu’a une culture de se comprendre elle même (poem about how culture understand itself in many voices). Ces voix multiples sont intégrées dans le dispositif musical au sens propre — puisque quatre des musiciens sont sollicités pour un choeur de voix blanches, produisant une sorte d’arrière-plan sonore à la chanteuse soliste – cet arrière-plan fait d’ailleurs écho à un des nombreux motifs du texte « mouths underneath the boats », ces voix immergées sous les bateaux. Car il est aussi question de migrants dans ce texte, allant occuper de nouveaux territoires ; « people came here they planted themselves ».
En suivant cette idée, les instruments à cordes présents ici, à savoir guitare, contrebasse, mandoloncelle, violoncelle et harpe, sont accordés de façon à construire un mode de hauteur microtonale, qui est propre à l’œuvre elle-même. Le mode musical étant un ensemble de hauteurs permettant aux musiciens d’une civilisation de jouer ensemble.
La pièce musicale, d’un seul tenant, est divisible en cinq parties, qui sont comme autant d’îlots sonores, des mondes en soi en relation les uns avec les autres, tout en ayant chacun leurs caractéristiques propres.
PEEPHOLE METAPHYSICS
Poème en cinq parties
I]
Listening for you listening notes
for right to seek up futures as a buffer against permanence
can you make actuality not a matter of argument
I’m sirry I’m political
ready to drag down
changeable as the crew people
jumping in to small boats showing their interest
without necessary attributes to be
hot, so hot
sirrah listening to the heart boats bombing
II]
are you new to the names amidst your hectares
get along
new to your improves on several hats beside the year’s
tasted aperture months ready to open
pour in
astonished to discover mouths underneath the boats
craggy as fashionable creamy broody belts in range
out of range
the edges of the heart mouths
totally unsteady drama groovy coming along worth trying
to sell our inherited personalities for
settlement
III]
when people came here they planted themselves
in utterly familiar and hills
coming along at the edges of the heart
mouths planting the recognizable in water at the moment
falling through the atlas trope sway
comprehensive for another album of highlights
everybody getting a little somefin
a tiny mouthful louche
over the skin of the teeth
a point especially clear when terms of value broken
across the example becomes
clear a like simple economy of scale
transient as the top blend came on
IV]
a simple feat hot off the head as hundreds rippled
like scales real as existence
marbles tottling on the edges of the site
kept at it fully every rim
consistent turning square to diamante pusher
folly coming along saying
flask as catskin blueberry
rich or cast
is it what you expectation frag there
slightly animistic with an absolute forearm
or what it means to compromise with cultural life
as you make room
V]
make room stead skulldigger
in a roaring mind
the trophy on your head
your own juggy code out at the stuck
late skin in show
I often kilter or a separately repeated
to see how it changes a man
with a fixed expression in plastics
a cast as what you expectation frag there
yes
© Lisa Samuels